Mit CV.
THE STORY:
Mit navn Ketti Bueno Ferrer, jeg er uddannet skuespiller og instruktør i ind og udland og var i en årrække leder af dramaskolen midt i København og var også dybt involverede i overtagelse af Rødkilde Højskole på Møn, og de første spæde spadestik til det der i dag er Teaterhøjskolen Rødkilde. I kraft af mit job var jeg en aktiv del af det danske kultur og medieliv og ikke mindst det kreative miljø.
I slutningen af 90’erne sagde jeg mit job op på teaterskolen, blev skilt fra min vidunderlige hollandske mand og flyttede til Havana i Cuba for at studerer og videreuddanne mig i de cubanske danse, i kulturen, spiritualiteten, musikken og i hele den dyrkelse og hyldest af kvinden og manden som cubanerne er så hjemmevante i og som jeg i dag er ekspert i. For gennem de sidste + 23 år har jeg vel trænet et par tusind kvinder og mænd om året, i at være og ejer deres kvindelighed og maskulinitet og havde en FEST med det og også en FEST med den tiltrækningskraft og power der findes i at hvile i sit køn, være hjemme i sig selv.
Salsa Vida blev født nytårsnat i Havana år 2000, under en tropisk himmel til lyden af hellige trommer, duften af helstegt pattegris og en skratten ghettoblaster med salsamusik. Jeg var lige blevet renset af min cubanske svigermor i et bad fuld af hvide blomster, tobakken fra en cigar, lidt blod fra en høne og masser af parfume og kalk. Og så fik jeg et klarsyn så stærkt. Jeg skulle skabe en bevægelse, med rødder helt tilbage til det afrocubanske, men bruge salsaen som det der bandt os sammen. Jeg skulle forbinde mennesker, kvinder og mænd, børn og voksne, alle aldre, alle hudfarver, religioner og fra alle sociale lag.
Jeg skulle ikke tilbage på teaterscenen, jeg skulle ned på gulvet, ud på gaden, ind i træningsrummet, hen på folks arbejdspladser. Få deres familier og gæster til at forbinde sig og danse sammen til bryllupper, fødselsdage og mærkedage. Jeg skulle bruge salsaen og spiritualiteten og visdommen om kvinden og manden til at skabe lyst og glæde og anerkendende kommunikation mellem mennesker. Jeg skulle skabe rum, hvor de kunne møde hinanden, virkelig møde hinanden. Det arbejde tog for alvor fat i Danmark i 2002, da jeg så småt vendte hjem og Salsa Vida fik sit CVR nummer her.
I Danmark byggede jeg base i det hjem, i de saloner oppe under taget, i starten af Amagerbrogade, og vi døbte det “Havana på Amager”. Alt blev samlet her. Og det mærkes og ses når man besøger Havana på Amager.
Og selvom at jeg slog rødder i Danmark igen, så fyldte rejserne stadigvæk meget, både de korte og dem af længere varighed. Og en stor del af mit virke blev at lave danse og kulturrejser til Barbados og selvfølig til Cuba og Spanien, ja en masse andre lande og storbyer.
Afrika, åh kære Afrika er et kontinent hvor jeg har rejst meget. Og Afrika betyder en verden til forskel for mig i forhold til at komme hjem til “the Motherland” og forståelsen af hvor det hele startede, når man taler om den afrocubanske kultur og spiritualitet. Og det samme gjorde mine rejser til Dominican Rep, Saint Martin, Isla Guadalupe og kulturen fra Haiti.
Alle disse steder uddannede mig, formede mig og lærte mig om det at SE. Altså at bruge mit klarsyn, samt at helbrede, heale mennesker, grupper, familier, arbejdspladser og hjem. En af mine afrocubanske master, en kvinde sagde: Nu er du klar til at rejse hjem og blive sex og samlivs tante for dit folk. Hun lærte mig om det særlige sisterhood mellem kvinder, hvilke jeg elsker at undervise kvinder i, når de booker mig til deres veninde aftener og polterabend og kvindesaloner, så uddanner jeg dem som sex tanter;-)
Mit arbejde med Salsa Vida, fik hurtigt en del medieopmærksomhed, med masser af artikler og omtale i aviser, ugeblade, radioudsendelser, podcast og TV. Og i 2009 udkom min bog “En kvindes guide til at Nyde livet”. Det var Mette Holbæk der havde fået øje på mig og fik arrangerede en forlagskontrakt til Pretty Inkl/Rosinante og Co.
Beso
De fire vigtigste nedslag/perioder i mit liv, og som beskriver mine kompetencer bedst, er:
1993 – 2000 Kunstnerisk leder af Center for the Performing Arts Dramaskolen
Som kunstnerisk leder af Centre for the Performing Arts Dramaskolen holdt jeg sammen på tropperne med 30 lærere fra hele verden, personale, 300 elever, undervisning, projekter og teaterproduktioner i ind- og udland. Nå ja, og så greb jeg de fire hundrede bolde, jeg konstant sendte op i luften. Samtidig med, at jeg plejede og udviklede mit personale, så skolen under mine vinger udviklede sig til nordens største skuespillerskole.
2000 – Salsa Vida og Havana på Amager
I 1998 rejste jeg til Cuba for at videreuddanne mig og bo i en periode. Her fandt jeg en ny og meget overraskende måde at ’se og leve livet på’. Cubanerne kan noget. De ved hvordan der skabes kontakt. De ved hvor værdigheden og stoltheden over dét de ejer, familien, slægten eller byen sidder, og de ved hvordan man viser den. De går – på trods af fattigdom, små kår eller voldsomme begivenheder – til livet med en lyst og en nydelse, som vi godt kunne lære noget af. Denne livsglæde og de kulturelle værdier har jeg omsat og oversat i min nuværende virksomhed, både på min danseskole, Salsa Vida og i mine kurser for erhvervslivet – ligesom jeg bærer kompetencerne med mig i stort set alt, hvad jeg foretager mig.
2001 – Personlig udvikling, forandringsprocesser og teambuilding for erhvervslivets ledere og medarbejdere
Mine erfaringer og viden fra Dramaskolen og skuespillerfaget kombineret med mine mange år med den Latinamerikanske/Cubanske kultur bruger jeg, når jeg underviser ledere og medarbejdere. I at træde i karakter, i at blive bedre til at gå forrest, at blive bedre sammen, at forandre sig – som person, medarbejder og virksomhed – i at turde udvikle sig. Kort sagt jeg kan byde på de kropslige, oplevelsesmættede, humørfyldte og træningsbaserede pointer i et udviklingsforløb, hvad enten der er tale om større organisationsprojekter med mange deltager eller der er tale om et personligt ønske/behov for at gøre noget ’lidt andet’ i hverdagen og dermed blive en mere nærværende leder.
2009 – Fast konsulent hos Beyond Leadership
Hos Beyond Leadership underviser jeg i autentisk lederskab. Hvordan mærker du dig selv, så dine medarbejdere kan mærke dig. Hvordan du kommer ud over rampen med dine projekter vel at mærke sammen med dine medarbejdere.
Her bruger jeg løs af mine mange erfaringer fra blandt andet teaterets verden, hvor jeg som uddannet skuespiller har spillet på scener i både ind- og udland, undervist, instrueret og sparket et hav af projekter af sted inden for teateret og skuespillets magiske og udfordrende univers. Konceptet til den Europæiske Teaterskole (Rødkilde Højskole) (1990 – 2000), Dramatisk værksted (1993 – 1999), en skuespiluddannelse på Bådhusteateret (1990 – 1993) blandt meget andet.
Derudover har jeg løst opgaver for:
De sidste 20 år har jeg løst en del opgaver for erhvervslivet, både med individuelle medarbejder og leder træningsforløb her i Havana på Amager og med teamtræning på arbejdspladser rundt omkring i Danmark og i udlandet.
Blandt andet nogen af dem der har booket mig: Arla Food Bane Danmark, CBS COWI, Chr. Hansen, Center for Ledelse. Codan Danmark Livsforsikring, Dansk Industri, Det Kgl. Teater, Deloitte, DONG Energy, FL Smith, Kragerup Gods, Kræftens Bekæmpelse, Haldor Topsøe, DSB, IBM, Jobcenter, Let Pension, KIOL, Københavns Kommune, Lundbeck, Leo Pharma, LEGO, METROPOL, NNE, Novo Nordisk, Novozymes, Nordisk Film, National Allergy Research Center, Nordea, Dansk Design Center, Roskilde Festival, Roskilde Køge Sygehus, Selskabs og Erhvervsstyrelsen, Slots- og Ejendomsstyrelsen, SEAS NVE, Symphogen, TDC, TV 3, TERMA, Top Danmark, VEGA, Pharmaplan. PriceWaterhouseCoopers. Århus Universitetshospital. Åsgaard Subsea Compression Project, Mærsk, Danske Bank, Novo Nordisk, Carlsberg, Dong E,lizabeth Arden, CBS, forskellige fagforeninger og A-kasser, Danish Crown, Falk., IBM, Codan, NCC, PFA Pension, Rambøll, Tivoli osv gennem de sidste 30 år.
Kunderne siger:
Rie Snekkerup
Studiechef på Copenhagen Business School:
Forandringer og udvikling var overskriften på årets seminar for studieadministrative medarbejder på CBS.
To dage og et intensivt indhold med forandringsfortællinger, fremtidsvisioner, teoretiske oplæg, og hvor Peter Bastian bød på betragtninger fra sin nyeste bog “Mesterlære – en livsfortælling”. Det meste var gymnastik for hovedet – tanker og refleksioner. Derfor var det en stor befrielse af få Ketti Bueno Ferrer på banen.
Ketti kan få forandringer “ned i kroppen”, hvilket er vigtigt hvis og når forandringer skal blive succesfulde. Ketti formåede i løbet af ganske kort tid at få de naturlige parader ned, at eliminere skepsis, at skabe livsglæde og energi i en gruppe på 130 personer. Og at få os til at føle og mærke os som en organisation, der arbejder mod et fælles mål. I en organisation med stærk driftorientering, højt arbejdspres, og stort fokus på regler og offentlig forvaltning, er det netop en befrielse at opleve, de mange kræfter der findes blandt medarbejdere og ledere og som kan “slippes løs” med ganske få midler.
Nicolai Weng, SAP HR konsulent, Danisco.
Det bliver grint mere, rørt ved hinanden, kommunikationen glider lidt lettere, og nogle opgaver bliver bare løst mere smertefrit, når Ketti har været på besøg i en virksomhed. Jeg ved ikke med dig, men jeg arbejder på et kontor, og der er det ikke så tit, jeg rører ved mine kolleger. Men det gjorde vi, da Ketti kom forbi og gjorde det, hun gør så fantastisk – skaber et rum, hvor hun rykker grænsen for, hvad der er tilladt, og hvor der er glæde og grin. Det skaber en særlig stemning, der varer ved, når hun har forladt virksomheden. Der kommer mere nærhed, når man rører hinanden.
Man får hurtigt en eller anden bestemt rolle i en virksomhed, men Ketti skaber den her helt anden kontekst, hvor alle prøver noget nyt og starter forfra. Selv om nogen bestemt kan synes, det er meget grænseoverskridende at bevæge hofterne på den måde. Men fordi Ketti er, som hun er, tør folk mere. Når medarbejdere har grint sammen og kigget hinanden i øjnene, er dialogen lettere bagefter, man har ligesom en anden referenceramme.
Ole Henrik Jensen, IT- supporter hos Pricewaterhouse-Copers:
Jeg havde ikke prøvet salsa før og havde ikke så mange forventninger til det – ud over at det da nok skulle blive sjovt at prøve noget nyt. Stemningen forud for arrangementet var meget blandet, og nogle af mine kollegaer kunne slet ikke se sig selv deltage i den slags. Efter workshoppen har jeg tænkt at jeg gerne vil have lidt flere af de cubanske kvaliteter ind i min hverdag. Jeg tror , den cubanske frigjorthed og afslappethed ville være et plus at få ind på arbejdspladsen. Hvis man er mere imødekommende over for sine kollegaer, så er der nok mange ting, der vil gå lidt lettere. Jeg vil i hvert fald selv prøve at huske på det i hverdagen fremover.