Kunderne siger

Home » Kunderne siger

TOP_fotos_Kunder_sir

Jeg Ketti Bueno Ferrer bad kunder/elever/ samarbejdspartner/kollegaer om at beskrive hvad det er jeg kan og gør ved dem og hvilken virkning det har haft på både den korte og lange bane i livet og på deres arbejdsliv.

Fascinerende nok er det blevet til en både meget personlig og faglig historie om mig og mit virke gennem de sidste 30 år. Beskrivelser af mig som leder, frontfigur, indpisker, meningsdanner, foredragsholder, underviser, instruktør, performer, skuespiller, danser, coach, kollega, træner, forfatter og som nok det sværeste del af dem alle som KETTI.

For som jeg siger gang på gang til alle de spændende kvinder & mænd jeg får æren af at træne: Folk vil have DIG, de vil mærke dig, se dig, hører dig, du skal træde i karakter som DIG. Og DU er og bør være tæt forbundet med din faglighed. Ellers står du  på et ben. Det som er DIT og hvor man skal inviteres ind af dig, det er i dit privatliv.  Så din personlighed og din faglighed er det der møder verden. Dit privatliv skal efterlades i “garderoben” når du på på “scenen.

– og hvad man siger til andre, skal man jo selv være;-). Så her kan du læse et udpluk af Ketti`s personlighed & faglighed. Mit privatliv er en hel anden historie og dog..

Enjoy;-)

Ketti Bueno Ferrer

Havana på Amager – wwww.kettibuenoferrer.dk

Salsa Vida – www.salsavida.dk

Lone Eriksen.

Primaliva – Få et bedre liv med din økonomi.

Ketti er kvinden, som alle danske kvinder skulle aftjene deres værnepligt hos – så ville Danmark være fyldt med farverige, glade og sexede kvinder.

Det er med stor glæde og respekt, at jeg præsenterer Ketti Bueno Ferrer som den næste gæsteblogger på www.styrpaapenge.dk.

Jeg har kendt Ketti (billedet) i mange år, og for mig er Ketti indbegrebet af kvinde og kvindelighed – og alligevel – eller måske derfor – er hun respekteret alle steder.

Ketti ligger ikke under for janteloven eller andres meninger om, hvordan du skal være, eller hvordan du skal bo. Ketti er en fantastisk kvinde, der lever sine drømme ud – uden livrem og seler.

Læs hele Kettis blogindlæg her – og lad dig inspirere af det. Her er en lille bid:

“En dag mistede jeg lysten. En dag blev jeg så inderligt træt af at kæmpe.

En dag blev jeg så færdig med at stå på scenen i verdens halsblæsende navle.

Jeg sagde “Tak for disse vidunderlige 9 år” og flyttede til Havana i Cuba i 1998″.

 

Hassan Preisler. Radiovært på Det næste kapitel, skuespiller og forfatter til en Brun mands punktum.

“Det er med største fornøjelse, at jeg skriver denne anbefaling af Ketti Bueno Ferrer.

Jeg er tidligere elev (1995-1998) på Center for the Performing Arts (Tidl. Den Ny Dramaskole), hvor Ketti fungerede som kunstnerisk leder og underviser gennem en årrække. Da jeg havde gennemført den treårige uddannelse til skuespiller, blev jeg ansat som underviser på enkelte aftenhold, jeg fik plads som skuespiller i skolens professionelle ensemble, og jeg fungerede som PR- og pressemedarbejder. I dag er jeg kunstnerisk leder af teaterkompagniet danskdansk, skuespiller og forfatter.

På det overordnede plan tegnede Ketti en skole med en dybt seriøs tilgang til scenekunsten. Hun indførte strenge regler om mødetider, forberedelse og dedikation, og hun gik ikke på kompromis med disse. Hun forlangte engagement af sine ansatte og elever, og den seriøsitet, som denne professionelle tilgang gav os, er vi mange, der har nydt godt af i vores virke som kunstnere efter skolen.

Ketti skabte en skole med et højt fagligt niveau og opbyggede i hver af os en respekt for det at arbejde med scenekunst; en respekt, som vi bærer med os videre, og som gør, at mange af os i dag har succes med vores karrierer.

Som kunstner er Ketti kompromisløs men kærlig. Hele hendes væsen er fokuseret på at skabe plads til menneskeligheden. Hendes kærlighed til mennesket er altfavnende, og hun er ikke, som de fleste af os andre, afgrænset til at rumme særlige sider af menneskets natur.

Hendes tolerance er generel! Men hvis menneskeligheden gemmes af vejen til fordel for tilpasningstrang eller jagten på den midlertidige succes, så er det, at Kettis kompromisløse tilgang til kunsten viser sig: Hun skubber og puffer til individet og vrider og vender hver en sten for at finde dét, der gør hver af os enestående. For det er hér, i dette felt, at enhver kunstner – måske endda ethvert menneske – skal finde sig selv. Det er hér, at kunsten skabes. Og det ved Ketti!

På det personlige plan fik Ketti skabt et forhold til sine ansatte og elever, der gjorde, at vi som mennesker på skolen fik fornemmelse af, at, der ikke kun var plads til, men brug for os. Enhver persons særegenhed blev gravet frem, understøttet og promoveret som noget værdifuldt.

Kettis kontor stod åbent, hendes undervisning var fleksibel, og hendes ledelsesform var inkluderende. Ketti kan tage og afstå magt, hun kan skabe rammer og bryde dem ned, og hun kan give skideballer og knus.

Jeg bærer på en stor taknemmelighed over, at jeg har arbejdet under og med Ketti –som elev i prøvesalen, som skuespiller på scenen og som medarbejder i administrationen – og jeg står ved, at jeg ikke ville have haft den karriere, jeg har haft, hvis jeg ikke havde kendt Ketti.

Ketti har lært mig at slås med sværd og med roser, men hun har først og fremmest lært mig, at jeg (i mig selv) i virkeligheden er den eneste forhindring for, at ting lykkes. Min egen afgrænsning er, når alt kommer til alt, den eneste egentlige modstander.

Ketti har lært mig at søge indad for at finde min kunstneriske kerne, og hun har lært mig at omfavne og udtrykke det, jeg finder. I mit virke som teaterleder, skuespiller og forfatter ser jeg tilbage på mit bekendtskab med Ketti med stor anerkendelse af Kettis rolle som jordemoder for min indre kunstner og for min kunst. Jeg giver hermed mine varmeste anbefalinger af Ketti Bueno Ferrer! Hvis ovenstående ønskes uddybes, kan jeg kontaktes.

Fra en kvinder der havde booket et “kom ud over rampen” forløb hos mig over 6 gange.

Ketti, TAK for at få mig ud over rampen, jeg har lige holdt et foredrag, hvor folk klappede – af mig. Jeg turde stå både med min personlig- og min faglighed og jeg turde være i kontakt med mit publikum. Og jeg havde det sjovt!

Nu, ved jeg hvorfor jeg ikke har kunne tiltrække kunder til min virksomhed, folk kunne jo ikke få øje på mig. Det gjorde nas, at opdage at jeg har overtaget min mors mønster med at gemme mig bag min faglighed, min mand, mine børn, mine veninder og venner. Det er slut med at gemme mig. Og det har betydet en verden til forskel.

Ketti, du har vist mig den brik, der gør at alle de andre brikker kan falde på plads, nu forstå jeg, hvad det er der manglede.  Jeg har aldrig kunne finde ud af at være kvinde, ingen har lært mig det, nu fatter jeg betydningen af at være kvinde og det giver mig sådan en ro, mod og tillid.  Ja, det føles rigtigt og jeg kan se på mine omgivelser at det virker.  Efter at have været i utallige brudte parforhold og fået 2 børn med 2 forskellige mænd, er det gået op for mig at JEG jo ikke turde være den kvinde jeg ER. At jeg ikke engang har været bevidst om, hvad det var jeg søgte. For jeg vidste ikke hvem jeg var, og jeg var heller ikke bevidst om hvad jeg havde brug for – KETTI, jeg er forelsket og denne gang i en mand, der elsker mig som den kvinde jeg er. 

Ketti, jeg troede at jeg bare skulle have fikset en ting eller to. På 6 gange kom vi gennem alle mine livsområder, og nu er jeg MIG hele vejen rundt. Jeg kan nu se at jeg bare gik fra den ene funktion til den anden, men jeg var ikke MIG SELV i nogle af funktionerne, det gjorde NAS at opdage. Det er slut nu, nu er jeg først og fremmeste MIG. Jeg skulle lige æde at det ikke er egoistisk på den dårlige måde at være mig.  Jeg er opdraget til, at hvis jeg bare var stille og dygtig, så ville alt gå godt. Ja det gik godt, men jeg var ikke glad. Nu går det meget meget bedre og jeg er GLAD, jeg glæder mig til hver evig eneste dag og jeg nyder at være dygtig, fylde mere i landskabet og have det sjovt mens jeg gør det. Og nu tør jeg sige NEJ TAK, til de opgaver der dræner mig og JA TAK til de opgaver der tænder mig, mit næste mål er finde ud af hvordan sådan en som mig ser ud, kan jeg booke et forløb mere, for at finde ud af det?. 

Ketti, jeg har altid fået at vide at jeg var for meget, for styrende og sådan en de andre ikke gad. Nu lader jeg andre komme til, for jeg har jo brug for dem, men det betyder ikke at jeg fylde mindre, jeg er bare mig, men også opmærksom på de andre, det der du sagde med værdighed og samhørighed, gav mening, nu efterlever jeg det. Jeg er mig men jeg indgår også i dyb samhørighed med andre. Jeg har kun “strålet” i min faglighed, men aldrig i min personlighed – derfor har jeg jo kun kunne mærke liv i min faglighed og andre har altid også kun forholdt sig til min faglighed. Der er godt nok sket en ændring, bare det at blive bevidst om det og få redskaber til at forbinde min personlighed og min faglighed, var en øjenåbner. Nu forstå jeg også pludselig hvorfor jeg altid er flygtet ind i min faglighed, det andet var jo tomt, nu er jeg advokaten, men også mig selv”.

Rie SnekkerupStudiechef på Copenhagen Business School: Forandringer og udvikling var overskriften på årets seminar for studieadministrative medarbejder på CBS.
To dage og et intensivt indhold med forandringsfortællinger, fremtidsvisioner, teoretiske oplæg, og hvor Peter Bastian bød på betragtninger fra sin nyeste bog “Mesterlære – en livsfortælling”. Det meste var gymnastik for hovedet – tanker og refleksioner. Derfor var det en stor befrielse af få Ketti Bueno Ferrer på banen.

Ketti kan få forandringer “ned i kroppen”, hvilket er vigtigt hvis og når forandringer skal blive succesfulde. Ketti formåede i løbet af ganske kort tid at få de naturlige parader ned, at eliminere skepsis, at skabe livsglæde og energi i en gruppe på 130 personer. Og at få os til at føle og mærke os som en organisation, der arbejder mod et fælles mål. I en organisation med stærk driftorientering, højt arbejdspres, og stort fokus på regler og offentlig forvaltning, er det netop en befrielse at opleve, de mange kræfter der findes blandt medarbejdere og ledere og som kan “slippes løs” med ganske få midler.

 

Nicolai Weng, strategisk solution arkitekt, Danisco. Det bliver grint mere, rørt ved hinanden, kommunikationen glider lidt lettere, og nogle opgaver bliver bare løst mere smertefrit, når Ketti har været på besøg i en virksomhed. Jeg ved ikke med dig, men jeg arbejder på et kontor, og der er det ikke så tit, jeg rører ved mine kolleger. Men det gjorde vi, da Ketti kom forbi og gjorde det, hun gør så fantastisk – skaber et rum, hvor hun rykker grænsen for, hvad der er tilladt, og hvor der er glæde og grin. Det skaber en særlig stemning, der varer ved, når hun har forladt virksomheden. Der kommer mere nærhed, når man rører hinanden.

Man får hurtigt en eller anden bestemt rolle i en virksomhed, men Ketti skaber den her helt anden kontekst, hvor alle prøver noget nyt og starter forfra. Selv om nogen bestemt kan synes, det er meget grænseoverskridende at bevæge hofterne på den måde. Men fordi Ketti er, som hun er, tør folk mere. Når medarbejdere har grint sammen og kigget hinanden i øjnene, er dialogen lettere bagefter, man har ligesom en anden referenceramme.

ADAM
“Den første date er altid lidt af en udfordring, når kemien og kontakten kun har været der på skrift, men ikke endnu “in real live”.
Så jeg tog chancen og kontaktede Ketti, som jeg havde fået anbefalet og spurgte hende om jeg kunne booke et par timer.
Jeg var sindssyg nervøs da jeg mødtes med min date. Efter 5 minutter under Kettis kyndige vejledning, varme og humor, dansede jeg med min date som havde vi altid kendt hinanden.
Efter en halv time knækkede vi sammen af grin, mens vi holdt hinanden i hænderne. Efter en time blev vi stille og “mærkede hinanden”. Efter 2 timer gik vi kærligt hånd i hånd ned af trapperne – rig på en oplevelse som vi aldrig glemmer.”
TAK Ketti.

TRINE OG CASPER

“Igennem flere år og 2 børnefødsler har vi så vidt det var muligt en gang om ugen gået til privatundervisning hos Ketti. Nogle gange har vi små flirtende og næsten pjattet mødtes i dansen, andre gange har vi været parat til at slå hinanden ihjel i en “Dile q no” over for lidt søvn, for lidt kontakt i den daglige logistik, 2 små børn og 2 fuldtidsjobs. At mødes med hinanden som kærester; kvinde & mand, har reddet os fra at blive skilt.”

HANNE:

“Vi skulle lave en polterabend for en fælles veninde, og vi orkede ikke “skiltet på brudens ryg med gratis kys”. Vi ville gerne lave en polterabend, der symboliserede vores historie, vores forskelligheder og også vores kærlighedsbånd. Det skulle være en oplevelse, der var anderledes. Vi bookede Ketti og ”Havana på Amager”, det har vi aldrig fortrudt. Ketti favnede os, berørte os, fik os til at le og græde og uddele knus til hinanden og bruden. På kort tid fik vi danset, snakket, udvekslet og oplevet. Det blev en udviklingsrejse i at turde at sig JA til kvindeligheden og kærligheden og skåle i en Rom fra Cuba – vi kommer tilbage hver evig eneste gang en af os skal giftes”.
166958_10150314954192525_1777251667_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Morten Hasselriis, Jeg startede op til salsa for nogle år siden, fordi en kvinde havde udfordret mig lidt med, at jeg ikke turde. Jeg fik mange halvnegative kommentarer i begyndelsen, for rigtige mænd danser ikke – de står i baren og drikker bajer og lader kvinder om at føre sig selv.
I dag er det mig der griner og jeg hører ikke længere for, at jeg kastede mig ud i udfordringen. Ja! Jeg har danset nogle år og jeg har brugt mange timer på at lære om dansens charme. Men salsaen har givet mig et stort netværk af mennesker, som jeg også ser i det private og som altid vil kunne huske mit navn, også selvom det ikke er alle, jeg ser hver dag. Ingen af mine venner kan danse – omvendt stiller jeg mig glædeligt op til offentligt skue i Tivoli og tager mig en hyggelig salsa med mit netværk. Når jeg holder fest eller bare ses, er vi ca. 3/4 salsadansere og resten af dem, der føler sig lidt udenfor og som egentlig gerne vil – men som ikke tør, fordi de jo – ikke kan danse. Det kan man lære, det kan alle lære. Det kræver dog at man, lige som jeg, tør kaste sig ud i og stå ved – at man er begynder(homo) på et tidspunkt i sin danseperiode. Og kvinderne elsker en for at turde. Jeg slipper aldrig den verden igen. Den verden har givet mig selvtillid og et selvværd jeg ikke får andre steder. Det er flirt, det er lir, det er sjov og hygge, og man lærer at acceptere alle slags mennesker… og kan man danse, er man kvindernes darling nr. 1. I øvrigt kan jeg anbefale Ketti Bueno Ferrer. Hun er mesteren selv i at få undervisningen til at virke som en leg, og hvor flirten og fællesskabet er i højsædet. Ketti har lært mig en side af dansen, som jeg ikke havde set før…og som har bidraget noget til mit liv, som jeg ikke ville undvære i dag.
310171_10150316704123815_1961939682_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Kim Korsgaard Nielsen, Salsa – hvad er nu det for noget feminint pjat tænkte jeg, da en kollega foreslog mig at jeg skulle gå til Salsa for singler hos Ketti’s Salsa Vida!
Nu har jeg så afsluttet level 1 og jeg har ikke rigtigt lært at danse salsa endnu, men det har været en fantastisk oplevelse alligevel.
For salsa hos Ketti handler ikke ”bare” om at lære at danse, men at ”lære” at være mand (kvinde) og se kvinderne (mændene) i øjnene og charme for vildt, at lære at være åben og udadvendt og lære ikke at spare på komplimenterne, for blot at nævne nogle de facetter som Ketti har ”indoktrineret” mig/os med.

Irene Rosberg, Program Director, Executive MBA in Shipping and Logistics (The Blue MBA)

Dearest Ketti,

The event became a success for one reason and one reason only: YOU! Everyone loved you and, of course, how could they not. Thank you for accepting to contribute to our event and thanks for bringing awareness to us, as professional women, not only not to forget our feminine side but also use it as a strength and competitive advantage. I have received around 15 mails already this morning and all the ladies are telling me that this was the best Christmas Event they had, and we have done this for 24 years!!! I am sure I will see more of you and there would be other events that I would like to get you involved. I will come back to you later with suggestions. In the meantime, I have spoken with our treasure – who unfortunately could not be with us last night – and she will settle the accounts already today.

961982_203704363110391_1946858407_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helle Karin Wurtz, Å, hvor skal jeg starte.. Har altid haft lyst til at prøve “det der Salsa”, men da jeg er alene, og ikke kender nogen der danser Salsa, var det da også lidt af en overvindelse at dukke op første gang til en af dine undervisnings timer søde Ketti, men du er da bare noget af det mest inspirerede jeg nogensinde har været så heldig at møde, og meget modig..
Jeg kan huske at jeg gik fra den første time helt fyldt op af glæde, og spændt på at komme næste gang. Jeg fandt nemlig ud af, at al den generthed og blufærdighed som jeg nok ( desværre) har en del af, ikke betød noget som helst, da vi alle var/er i “samme båd” og at du arbejder sååååå hårdt på at få os til at fatte sjælen i Salsaen og ikke bare lære at danse den! Det kan jeg li’ … 1000 millioner gange tak til dig.
Vi ses til næste sæson.971295_10151556938173406_629761703_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Mette Thomsen, Min største overvindelse ved at starte til salsa, var at møde op helt alene i en dansesal, hvor jeg slet ikke kendte nogen. Og jeg tænkte over hvordan det mon ville være at være så tæt på fremmede mænd, og om de ville gå over “grænsen” – Dette sørger Ketti for ikke sker, så der er slet ikke noget at være nervøs for 🙂

Jeg blev mere og mere glad for hver gang jeg kom afsted, til min salsa. Det at gå til salsa er ikke bare at gå til dans, det er livsglæde.

Det har givet mig så meget glæde, og jeg har mødt de mest fantastiske skønne mennesker som har beriget mig liv. Ketti er helt unik, hun giver så meget af sig selv, og ser os hver især.
Salsa Vidas elever har et helt specielt sammenhold, og der er masse af sociale salsa arrangementer så tøv ikke med at tilmelde dig, du vil IKKE fortryde det.
1013972_376243122488011_942806157_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Birger Knudsen, For mig, der er nybegynder, er Salsa rigtig mange ting. Umiddelbart er Salsa bare en dans mellem to mennesker, god motion, hyggelig samvær med andre og morsomme timer på dansegulvet, især når de ny trin ikke lige sidder i “skabet”. Det er også helt fint og godt nok, men Salsa kan bare så meget mere end det. Jeg oplever at dans bringer det bedste frem i os, især når vi tør at give slip på facaden og nyde nærværet med andre. Det kan være lidt svært at forklare, med for mig er det, der sker, stærkt vanedannende.

66714_10151198532267876_1565920907_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Sabine Jagminas, Kære mand

Hvorfor ikke danse ud i datingjunglen i stedet for endnu en cafedate med kaffe og den alenlange liste med spørgsmål – eller pinlig tavshed?
Kunne du ikke inderst inde godt tænke dig at føre en kvinde selvsikkert rundt på dansegulvet i stedet for at jokke rundt og…. jae trampe vindruer?
Via Runningdinner og vidunderlige Ketti, er det nu muligt at lære den cubanske salsa OG samtidigt møde en masse glade og søde mennesker.
Ok, det kan godt være at Patrick Swayzes forbudte trin ikke sidder lige i skabet efter første gang, men det er ligemeget! Det handler om at slippe hæmningerne løs, få smilet og nogle andre sider frem af sig selv som måske ellers bliver gemt væk i en travl hverdag.
Salsaen er med til at bryde grænser, for man nødt til at holde om hinanden for at kunne danse – det giver en undskyldning for at komme i fysisk kontakt. Og det bedste af det hele er at vi ses igen næste uge. Vi blir lidt modigere, kan lige nå at udveksle et smil, et blik eller en sød bemærkning under dansen inden du du galant ”damer” mig videre til næste mand.
Måske leder det ikke til kærlighed, men du møder nogle dejlige menneske, en skøn salsainstruktør og en oase af livsbekræftende glæde med et stænk af cubansk rom.

58634_1543267494131_2430373_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Der findes ikke noget mere sexet end mænd der kan danse salsa. Som kvinde er man fuldstændig solgt, når man kan mærke at manden ved hvad han skal – så kan man slippe kontrollen og lade sig forføre ud i dansen.
Kh Anita

943582_10201301594164976_366264789_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Kære mænd
Jeg kan kun anbefale jer meget stort at starte til single salsa. En opfordring fra mit kvinde hjerte; kom og vær med – salsa er ikke bare en dans med bløde svajende hofter, men en så fantastisk kontakt mellem kvinde og mand. Den som vi alle ønsker.
Ketti sørger for det trygge sjove flirtende rum. Energien og glæden er høj efter sådan en aften.
Jeg nyder når jeg lander i et par mande arme til salsa, uanset om det er en nybegynder eller en øvet danser. Når jeg er der i hans arme, så kan jeg mærke min kvindelighed og jeg kan mærke at det er her jeg vil være i mig, det føles virkelig rart. Ingen kampe melllem mand og kvinde, men bare en rigtig dejlig kontakt og villighed til at åbne op for hinanden og være den bedste udgave af sig selv. Nydelse.
Specielt fantastisk er det at se på den gruppe salsa mænd som retter sig op og kvinder som bliver bløde. Det er et fantastisk sted at være.
Derudover får man utrolig dejlige venskaber på kryds og tværs med kvinder og mænd, som bare ønsker at have det godt og sjovt sammen og lære hinanden at kende på en afslappet måde. En dejlig måde at kunne starte et evt forhold op på. Gitte

6691_131947737165_952000_n

For cirka 4 år siden besluttede jeg mig for at starte på Kettis danseskole. Det var tænkt som et led i min personlige udvikling og en gave til mig selv for at komme utraumatiseret igennem et psykisk brud forårsaget af stress. Ketti’s tilgang til undervisning og til livet generelt var en kæmpe inspiration for mig, og hjalp mig hurtigt tilbage til min foretrukne position i verden, hvor jeg både kunne gøre gode ting for mig selv og have overskud til at gøre gode ting for folk omkring mig. Derudover blev jeg en ganske habil danser, hvilket har krydret mit liv enormt. Jeg oplever Ketti som et inspirerende væsen, der bringer det bedste frem i mennesker.

Anders Dahl, Antropolog og Musiker

Around Ketti Bueno Ferrer by Ted Pappas. Ketti Bueno Ferrer was the director of Den Nye Dramaskole/Center for the Performing Arts when I taught acting there from 1996 to 2000. In the beginning, I was uncertain how it would work out. Ketti was categorically ”physical theater” and I was exclusively ”method acting.” I started out with an evening class, which quickly became two. Shortly after, I was asked to teach a workshop for the full time graduating students, then a standard curriculum acting class section, then two sections, then three, four, five, etc. Though Ketti’s vision for the school was hard for me to recognize through my optics (considering my method background), within a couple of semesters I started on a journey of teaching, writing and directing, and devising student performances (when there was no word for devising yet), creating new class sections, teaching dramatic writing, staging radio plays for live audiences (before the upsurgence of live audio drama in the U.S. in the mid 00’s), accompanying graduating students to Italy and Greece on their study abroad trips, and serving as artistic director of the Center’s newly founded theater, Dapertutto Kompagniet, the last semester before it closed.

This was a time of unleashed creativity, initiated and nurtured by Ketti. What I discovered over some time was that her interest wasn’t exclusively in physical theater, as I had presumed, nor was it necessarily only in theater. It took me a while to put the pieces together. The pieces that this impetuously active theater school director threw at both the staff and the students in a constant whirlwind of passion. What I finally saw after nearly four loud, exciting, and emotional years was that the theater for Ketti was a sort of incubator. A place where new awarenesses were cultivated. A place where students and staff alike were thrown into a fierce exploration of what life not only is, but what it could be. An exploration of symbiotic importance. Ketti’s vision offered theater as a place for people to never stop understanding each other. A place for constant reflection.

Needless to say innovation played an important role in how Ketti inspired. Both staff and students were constantly challenged to be innovative, to think out of the black box of theater and spill into the corridors, the courtyard, the neighbors’ homes, the streets, the neighborhood, the city, the provinces, and not stopping as long as there was more to explore. In one of her end-of-year student productions of a Lorca play in the late 1990’s, it wasn’t only the acting, sets, sound and light designs that sent the audiences on their journey, but she had also designed a complex array of aromas as the characters applied their perfumes in front of the audience, or prepared food slowly and methodically, revealing the individual ingredients only gradually, with small drops, touches, dashes, and stirs as the action and night unfolded. Indeed innovation played an important role at the Den Nye Dramaskole/Center for Performing Arts. One might say that under Ketti’s  direction, innovation was a catalyst for a theater as a vehicle setting out not only to live life but to savor all of its flavors. It’s not surprising then that Ketti’s subsequent work after the Center has taken her to humanitarian projects in Latin america and the Carribean, to leadership coaching with major enterprises, and to her greatest love, teaching Salsa at her school, aptly called, Salsa Vida.